Pilootproject voor Metro 3: de uitgegraven grond wordt per boot afgevoerd. 1051 m3 grond van de werf van het Noordstation werd naar het Brusselse kanaal gebracht voor hergebruik.
De bouwsector is een belangrijke producent van afval, met name afgegraven grond. Dat geldt ook voor de werf van Metro 3. Om dit afval af te voeren en verkeerscongestie door extra vrachtwagens te voorkomen, is er een andere oplossing: vervoer per boot. Het kanaal van Brussel ligt dicht bij de werf van het Noordstation, zodat dit pilootproject daar kon worden ontwikkeld.
Pilootproject op de werf van Metro 3
De keuze voor vervoer van afval via de waterweg is doelbewust en past binnen de strategie om in te zetten op alternatieven voor het vervoer over de weg. Deze alternatieven stoten minder broeikasgassen uit en vermijden de impact van vrachtwagens in dichtbevolkte gebieden. Eén binnenschip kan naar schatting een 100-tal vrachtwagens vervangen!
Het proefproject betreft de uitgegraven grond door de aanleg van de tunnel onder de sporen bij het Noordstation. Onlangs werd de werf voorzien van diepwanden. Hiervoor werden grote volumes aarde uitgegraven, waarvan 1051 m3 per boot werd vervoerd.
Hergebruik van werfafval
Naast de verminderde koolstofvoetafdruk heeft de operatie nog een voordeel: de vervoerde grond werd voor hergebruik naar C-Grond gebracht in het Limburgse Zutendaal. De grond zal worden gebruikt om een energieheuvel te creëren in Temse. Bouwgrond omgezet in energie: een mooi staaltje van circulaire economie.
Een succesvol pilootproject dus, dat navolging zal krijgen.