Perrons verlengd in Hallepoort en Zuidstation

Publication date
18.04.2023

In het kader van de aanpassingswerken van de bestaande premetrostations op de lijn Noordstation-Albert zijn enkele perrons verlengd om de metro te kunnen ontvangen.

In de stations Hallepoort en Zuidstation is een nieuwe stap gezet in het kader van de voorbereidingswerken voor de komst van Metro 3. De ruwbouw van twee verlengde perrons is klaar. 

 

De nieuwste metro’s, zoals de modellen M6 en M7, hebben een lengte van 94 meter. Dat is meer dan het dubbele van de langste trams. Het model T4000, dat doorgaans wordt ingezet op de lijnen 3 en 4, heeft een lengte van iets meer dan 43 meter. 

 

De meeste perrons in de bestaande stations zijn reeds sinds de bouw voorzien op de komst van de metro, maar in enkele gevallen waren delen van de perrons in het verleden ingepalmd door andere lokalen. Dat was het geval voor de perrons richting Noordstation in Hallepoort en Zuidstation. 

 

Ondertussen is de ruwbouw van beide verlengde perrons klaar. Het gaat om 26 meter in het Zuidstation en 24 meter in het station Hallepoort. De zones blijven voorlopig afgezet voor reizigers. De afwerking gebeurt later nog. 
 

Media
Afbeelding
Perron Hallepoort
Credits
Een stuk perron dat wacht op de komst van Metro 3 in station Hallepoort

Pre-metro wordt metro

Over enkele jaren zullen de premetrostations op de lijn Noordstation-Albert niet langer bediend worden door trams, maar door een metro. Alvorens de betrokken haltes volwaardige metrostations kunnen worden, zijn verschillende aanpassingswerken nodig. 

 

Waar mogelijk werd bijvoorbeeld reeds een nieuwe elektrische voeding voor de metro geplaatst. Ook aan de sporen en de signalisatie moet gewerkt worden. De aanpassingen gebeuren zoveel mogelijk tussen 1 en 5 uur ’s nachts om de exploitatie van de drukke lijnen 3 en 4 zo weinig mogelijk te verstoren.