Metrolijn 3 wordt een belangrijke troef voor de mobiliteit in Brussel. De lijn is ontworpen om verschillende belangrijke knooppunten in het openbaarvervoernetwerk van de hoofdstad met elkaar te verbinden.
De toekomstige metrolijn 3 wordt een nieuwe, betrouwbare lijn met een grote capaciteit. Niet alleen om zich te verplaatsen in de wijken langs de nieuwe lijn, maar ook voor verplaatsingen naar alle uithoeken van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Metro 3 zal immers verbindingen bieden met tal van andere lijnen en vervoersmiddelen.
Meerdere mobiliteitspolen
Van de 18 stations op de toekomstige metrolijn 3 zullen er minstens 7 belangrijke mobiliteitsknooppunten zijn. Denk maar aan de stations Brussel-Noord, dat eindelijk zijn eigen metrostation zal hebben, en Brussel-Zuid, twee van de belangrijkste treinstations van het land.
Elke dag passeren tienduizenden pendelaars, toeristen en zakenreizigers in deze stations, die ook nog eens worden bediend door tientallen tram- en buslijnen vanuit het hele land, en zelfs voorbij de grenzen.
Eindhaltes zijn knooppunten
De toekomstige eindhaltes van Metro 3 worden ook belangrijke mobiliteitspolen. Bordet ligt op een belangrijk kruispunt tussen verschillende woon- en kantoorwijken, met vlakbij het NAVO-hoofdkwartier. Het wordt al bediend met de trein en over enkele jaren zal u er ook een tram naar de luchthaven kunnen nemen.
In het station Albert is een grote verbouwing aan de gang om de overstappen tussen metro, tram en bus vlot en comfortabel te laten verlopen. Reizigers zullen er gemakkelijk kunnen overstappen van de metro op de verschillende tramlijnen die het zuiden en zuidoosten van de stad bedienen (trams 4, 18 en over enkele jaren tram 7). Met die laatstgenoemde lijn komt er ook een verbinding met metrolijn 3 ter hoogte van station Verboekhoven (via de bestaande halte Demolder).
De stations Rogier, De Brouckère, Zuidstation en Hallepoort zorgen voor verbindingen met alle andere metrolijnen in Brussel.
Fietsparkings en deelmobiliteit
De mogelijkheden blijven niet beperkt tot het openbaar vervoer. Steeds meer metrostations hebben grote, beveiligde fietsenstallingen. Dit is reeds het geval bij de stations Beurs en De Brouckère. Er zijn ook beveiligde fietsenstallingen gepland in de stations Albert, Bordet, Riga en Verboekhoven. Dit zal het gemakkelijker en aantrekkelijker maken om fietsen en de metro te combineren.
Tot slot zijn metrostations ook een aantrekkingspool voor taxibedrijven en andere aanbieders van deelmobiliteit. Niets zo gemakkelijk dan een gedeelde fiets, scooter, step of auto vinden in de buurt van een toekomstig M3-station en zo die laatste kilometer(s) tot je bestemming te overbruggen. Om die verschillende vervoersmodi te combineren kan je gebruik maken van de nieuwe dienst Floya.
Een nieuwe metro, gericht op de mobiliteit van morgen!