Vrede

Beschrijving

Het station Vrede ligt tussen het Vredeplein en de muziekacademie in Evere en wordt ingepast in een stedelijke context met een dorpsgevoel. Het station zal een scharnier vormen tussen de twee pleinen in het historisch centrum, waarvan het ene meer commercieel en het andere meer cultureel- en vrijetijdsgericht is.

Ligging

Het station is gelegen tussen het Vredeplein en de Muziekacademie in Evere, nabij de gemeentelijke evenementenzaal. Het station zal functioneren als scharnier tussen twee verschillende pleinen: het ene meer handelsgericht en het andere meer vrijetijdsgericht met de academie. Zo zal het ruimtes verbinden die vandaag zijn opgedeeld.

Albert

Beschrijving

Het bestaande premetrostation Albert wordt grondig verbouwd en gerenoveerd voor de komst van Metro 3. Met een eindhalte van de metro, een station voor de tram, een handvol buslijnen bovengronds en een fietsparking, wordt het station een belangrijke mobiliteitshub voor het zuiden van Brussel.

Albert

Horta

Beschrijving

Het bestaande station Horta wordt aangepast met het oog op de komst van Metro 3. Daarvoor zijn enkele aanpassingswerken nodig. Het gaat voornamelijk om het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.

Horta

Sint-Gillisvoorplein

Beschrijving

Het bestaande station Sint-Gillisvoorplein wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.

Sint-Gillisvoorplein

Hallepoort

Beschrijving

Het premetrostation Hallepoort, momenteel bediend door de tramlijnen 3 en 4, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Daarvoor moeten enkele werken gebeuren om de perrons te verhogen en de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro mogelijk te maken.

Hallepoort

Zuidstation

Beschrijving

De ondergrondse tramperrons van het Zuidstation, momenteel bediend door de lijnen 3 en 4, worden aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele werken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.

Zuidstation

Toots Thielemans

Beschrijving

Toots Thielemans is het enige nieuwe station dat gebouwd wordt in de eerste fase van Metro 3. Het is vernoemd naar de Brusselse jazzlegende en zal de bereikbaarheid van de Stalingradwijk verbeteren. Het wordt verbonden met het bestaande station Lemonnier, dat op zijn beurt volledig wordt vernieuwd en in dienst blijft voor de tram. De werkzaamheden zijn volop aan de gang.

Toots Thielemans

Anneessens

Beschrijving

Het bestaande premetrostation Anneessens wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.

Anneessens

Beurs

Beschrijving

De toegangen en de tussenverdieping van station Beurs ondergingen recent al een grondige renovatie. Op het niveau van de perrons zal het station nog worden aangepast voor de komst van Metro 3. Zo moeten de perrons worden verhoogd en de lift aangepast.

Beurs

De Brouckère

Beschrijving

Het premetrodeel van station De Brouckère, momenteel bediend door tramlijnen 3 en 4, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.

De Brouckère

Rogier

Beschrijving

In het station Rogier zullen de perrons die momenteel worden bediend door de tramlijnen 3 en 4 worden verhoogd voor de komst van Metro 3. De eindhalte van tramlijnen 25 en 55 blijft in dienst als tramterminus.

Rogier

Noordstation

Beschrijving

Twee van de vier bestaande tramperrons in het Noordstation worden aangepast voor de komst van Metro 3. In tegenstelling tot de andere premetrostations, worden de perrons hier niet verhoogd, maar worden de metrosporen lager gelegd. Aan Brussel-Noord bouwen we ook een nieuw cruciaal stukje metrotunnel dwars onder de treinsporen. 

Noordstation

Liedts

Beschrijving

Het station Liedts wordt de kern van een belangrijk mobiliteitsknooppunt. De komst van de metro moet het Liedtsplein, waar heel wat verkeersaders samenkomen, omvormen tot een ontmoetingsplaats en zo opnieuw een écht gemeenteplein worden. 
Het metrostation past perfect in een dynamische en levendige wijk. Het profiteert van een strategische ligging door de nabijheid van de winkelzone rond de Brabantstraat. 

Liedts

Colignon

Beschrijving

Station Colignon zal toegang geven tot het gemeentehuis van Schaarbeek, zijn levendige woonwijk en de buurtwinkels.
Het zal discreet in het historische kader en bestaand stedelijk weefsel ingepast worden.

Colignon

Verboekhoven

Beschrijving

Station Verboekhoven ligt in de buurt van de Berenkuil in Schaarbeek en bevindt zich onder een bouwblok tussen de Léopold Couroublestraat met in- en uitgangen in de Waelhemstraat en de Lambermontlaan ter hoogte van de halte Demolder. Er worden aansluitingen voorzien met een eventueel toekomstig GEN-station, en met de trams die langs het rondpunt Verboekhoven rijden en er is een rechtstreekse toegang naar tramlijn 7 langs de Lambermontlaan.

Verboekhoven

Riga

Beschrijving

Het toekomstige station op de François Rigasquare zal de buurtbewoners een snelle, betrouwbare en frequente toegang bieden tot het metronetwerk. Dit alles met groot respect voor het groene plein en het huidige stedenbouwkundige plan.

Riga

Linde

Beschrijving

Het toekomstige station Linde, gelegen naast het historische centrum van Evere en gekend voor tuinbouw, moet een aangename ontmoetingsplaats
worden tussen twee zeer verschillende woonwijken: appartementsgebouwen aan de ene kant en eengezinswoningen aan de andere. 

Linde

Vrede

Beschrijving

Het station Vrede ligt tussen het Vredeplein en de muziekacademie in Evere en wordt ingepast in een stedelijke context met een dorpsgevoel. Het station zal een scharnier vormen tussen de twee pleinen in het historisch centrum, waarvan het ene meer commercieel en het andere meer cultureel- en vrijetijdsgericht is.

Vrede

Bordet

Beschrijving

Het station Bordet wordt het noordelijke eindstation van Metro 3 en zal fungeren als een belangrijke toegangspoort tot de stad en als belangrijk mobiliteitsknooppunt. Dit station zal worden ingeplant rond een plein en zal veel verschillende transportwijzen verbinden. Zo zal  er de aansluiting zijn het busnetwerk van de MIVB en De Lijn, de tram van de Leopold III-laan, het regionaal fietsnet en het NMBS-net via de halte Bordet. 

Bordet

Stelplaats Haren

Beschrijving

Een nieuwe metrostelplaats komt aan het noordelijke uiteinde van de metrolijn 3. Hij vormt het vertrekpunt voor de aanleg van de tunnel en het rollend materieel in exploitatie.

Stelplaats Haren

Bouwtechniek

De werken voor de bouw van het station Vrede zullen worden uitgevoerd via twee open bouwputten. Beide plaatsen geven de arbeiders toegang tot de ondergrondse werken. Een eerst en grootste put bevindt zich op de parking van de academie en de voormalige bioscoop. De bioscoop zal plaats ruimen om een grotere ingang te creëren voor het station aan de straatkant dat zichtbaar is vanaf het Vredesplein. De tweede put, gelegen op het Vredesplein, dient vooral om de bouw van de perrons te vergemakkelijken.

Toegang

De hoofdtoegang zal ter hoogte van het Academieplein komen. Deze brede en open ruimte zal het mogelijk maken om de reizigersstromen komende van verschillende richtingen vlotter op te vangen. De vertrekhal wordt geïntegreerd op het gelijkvloers, wat de toegang tot het station vergemakkelijkt. Door alles te concentreren rond het plein van de Academie kan het lokale en toegankelijke karakter van het Vredesplein behouden blijven met ruimte voor terrassen of voor de organisatie van evenementen. Op het Vredesplein wordt ook een toegang voorzien die zal dienst doen als nooduitgang.

Indeling

Vanaf de vertrekhal langs de straat zullen de reizigers naar een tussenniveau geleid worden om hun bestemming te kiezen, alvorens rechtstreeks de perrons te bereiken. Langs dit hele parcours zal het daglicht de reizigers begeleiden dankzij de grote glazen wanden van de hoofdingang. Het traject zal worden geoptimaliseerd voor personen met een beperkte mobiliteit.

De uitrusting van de perrons zal worden ontworpen met het oog op het comfort tijdens het wachten, de optimalisatie van het in- en uitstappen en dat de perrons op een snelle en doeltreffende manier ontruimd kunnen worden. Het station Vrede zal uitgerust zijn met roltrappen en liften om naar de perrons te gaan. Een lift die toegankelijk is vanaf het voorplein van de Academie zal rechtstreekse toegang verschaffen tot het perron naar het stadscentrum. 

document
Teaser

Cartografische atlas van het ontwerp voor de bouw van "Metro Noord"
Lijn Liedts - Bordet
Inleiding

Document
Date : 17/02/2022
Size : 43.28 MB
Type : pdf
document
Teaser

Effectenstudie Metro Noord
Presentatie van het project en de alternatieven
Effecten van het project de alternatieven van de stations en de bouwwerkzaamheden op de omgeving
Specifieke analyse van het alternatief met twee kokers
Specifieke analyse van tramalternatief
Specifieke analyse van de koolstofbalans
Samevatting van de aanbevelingen en conclusie

 

Document
Date : 16/02/2022
Size : 18.54 MB
Type : pdf
document
Teaser

Effecten studie Metro Noord
De koolstofbalans is een evaluatie van de hoeveelheid broeikasgassen (BKG) die in de atmosfeer vrijkomen door de activiteiten van een organisatie, een bedrijf of een gebied. Met behulp van een rekeninstrument dat aan een specifieke methode is gekoppeld, kunnen we deze emissies in de loop van de tijd berekenen, uitgedrukt in tonnen CO2-equivalent.

Document
Date : 16/02/2022
Size : 2.58 MB
Type : pdf
document
Teaser

Omschrijving van tramlijn 55 en voorstelling van de alternatieven
Effectenbeoordeling van de alternatieven en aanbevelingen
Interacties en conclusies

Document
Date : 16/02/2022
Size : 23.54 MB
Type : pdf